إعـــــــلان

تقليص

مواقع صديقه

شاهد أكثر
شاهد أقل

الى الاستاذة جنه الفردوس (جنة كذاميزا)

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الى الاستاذة جنه الفردوس (جنة كذاميزا)

كل سنة وحضرتك طيبة وعيد سعيد على حضرتك وعلى العائلة يااااارب

لاحظت غيابك الطويل وأود الاطمئنان على حضرتك

ويارب تكونى بخير

رد: الى الاستاذة جنى الفردوس (جنة كذاميزا)

تمام ياقمر شكرا لاهتمامك بسؤالك عليا
    منحرمش وانت طيبه وبخير
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    صدقه جاريه لروح اخويا الغالى الوحيد توفاه الله يوم
    10-10-2012 فى حادث أليم
    الرجاء قراءة الفاتحه له وان ربنا يرحمه ويدخله فسيح جناته

رد: الى الاستاذة جنه الفردوس (جنة كذاميزا)

ربنا يديم المودة

عضو ماسى

والله انا اشكرك عشان نفسك الطيبه دى
        ياريت يكون منك كتير هنا
        روح ياشيخ كتر الله من امثالك
        اهو حضرتك مثال للطاقه الايجابيه هنا واللى يشجع ان اى حد يشتغل
        ياريت يكون هنا 3 زى حضرتك كان زمان المنتدى مختلف وربنا
        تحياتى لحضرتك

10-10-2012 فى حادث أليم

زمان

الواحد كان يصحى وينام على المنتدى ده

حياته كلها كانت له ,,,, لكن للاسف حصل تهكير اكتر من مرة

وبعد كده السوشيال ميديا مع ان السيرفير وقع والله اعلم

ورجع 2014 وقعد سنة ,,, لكنى كنت للاسف مشغول جدا الفترة دى فمش عرفت ادخل

المهم بقالى 6 شهور بدخل متقطع

لغاية ما لقيت ان على الاقل فى روح فى المنتدى

بمنتهى الصراحة وبمنتهى الأمانة

روح المنتدى هى جنة الفردوس

وأعطيتها لقب جنة كذا ميزا

على قد ما كذا ميزا اعجبت به كثيرا

ولكن تشبثت به أكثر و أكثر للروح الطيبة واخلاص جنة الفردوس

وتفتح النفس على العمل والابتكار وهى قدوة

ربنا يخليكى لينا يا طيبة ومهذبة ونقية

المشاركة الأصلية بواسطة dr.link مشاهدة المشاركة
              زمان

الواحد كان يصحى وينام على المنتدى ده

حياته كلها كانت له ,,,, لكن للاسف حصل تهكير اكتر من مرة

وبعد كده السوشيال ميديا مع ان السيرفير وقع والله اعلم

ورجع 2014 وقعد سنة ,,, لكنى كنت للاسف مشغول جدا الفترة دى فمش عرفت ادخل

المهم بقالى 6 شهور بدخل متقطع

لغاية ما لقيت ان على الاقل فى روح فى المنتدى
              استاذى الكريم فى موجود منتديات لحد الان شغاله وليها صيتها واكتر كمان
              عشان كل المشرفين مع بعض وكل واحد عارف شغله
              هى النفوس وحشه وملياااااانه اوووووى من بعض والمشرف يدخل ويطلع تانى ويقولك ياريت ايام زمان ترجع طب مترجعها بشغلك !!!!
              ربنا كريم

10-10-2012 فى حادث أليم

المشاركة الأصلية بواسطة بسمة حسام الدين مشاهدة المشاركة
                بمنتهى الصراحة وبمنتهى الأمانة

روح المنتدى هى جنة الفردوس

وأعطيتها لقب جنة كذا ميزا

على قد ما كذا ميزا اعجبت به كثيرا

ولكن تشبثت به أكثر و أكثر للروح الطيبة واخلاص جنة الفردوس

وتفتح النفس على العمل والابتكار وهى قدوة

ربنا يخليكى لينا يا طيبة ومهذبة ونقية

حبيبتى
                انتى يا بسمه شعلة نشاط لوحدك والميزه الحلوه بتاعتك انك بتحبى شغل غيرك
                ودى اهم حاجه ودى كانت مهامى انى ارد واشجع غيرى ومنتدياتى كانت انشط المنتديات هنا منتدى المراه قبل ماامسك مشرفه عامه وقبل مااكون مشرفه فيه منتدى المراه دا كان يعتبر مهجور والله ونيجى نشتغل فى المنتديات التانيه محدش يرد علينا عشان مش عايزين حد عندهم !!!
                ماهو موضوع الانانيه دا مش هيخلى حد يتحرك وهنلاقى نفسنا بنبص على بعض
                لما نشتغل ونرد على بعض هنلاقى نفسنا بنتحرك مش المهم انا لوحدى اظهر بس اللى اظهر !!!! خلاص خليك مع نفسك رد انت على نفسك !
                ويسلملى عمرك يا حبيبتى على كلامك الحلو عليا فى المنتدى كله
                قلبك ابيض وروحك حلوه وكل الادب والزوق فى تعاملك
                اتشرفت بالتعامل معاكى
                10-10-2012 فى حادث أليم

والله كلامكو كلو جميل ومشجع والحمد لله ان ربنا بعتلنا انسانه طيوبه وحبوبه زى بسمه
                  وجنة الفردوس انا بعتبرها من مؤسيسين كذا ميذا ومن الناس المحترمه ومن اوائل الناس اللى اسئبلونى فى المنتدى او مسجلت هنا
                  وكانت بتشجعنى ع الشغل فى المنتدى هيه والاخ فيجو (سيد) والله كانت ايام جميله وساعدونى كتيرلحد موصلت لمشرف عام المنتدى
                  ان شاء الله الاخ احمد يرجع السيرفر ونرجع نشتغل تانى ويرجع كذا ميزا زى الاول واحسن ان شاء الله
                  تحياتى للاخوه الاحباب وربنا يدوم المحبه والاحترام بينا يا رب

اللهم انك عفو تحب العفو فاعفو عنا

أُماٌرٌس آٌلتٌجاهل ٌفيٌ حياتٌي [ كثٌيٌراً ]
                  وٌ لا أخٌجٌل مٌن هْذا الإٍعتراًفً
                  لأن اهتَماميَ/ لا أمنحُه ولا أسْكبْه
                  إلاْ عْلى مُن (
                  يِسَتِحقَه)

المشاركة الأصلية بواسطة جنه الفردوس مشاهدة المشاركة
                    استاذى الكريم فى موجود منتديات لحد الان شغاله وليها صيتها واكتر كمان
                    عشان كل المشرفين مع بعض وكل واحد عارف شغله
                    هى النفوس وحشه وملياااااانه اوووووى من بعض والمشرف يدخل ويطلع تانى ويقولك ياريت ايام زمان ترجع طب مترجعها بشغلك !!!!
                    ربنا كريم

ههههههههههههههه
                    ضحكتيني والله وفكرتيني ب2013 لما حاولت اتواصل مع عدد كبير من الناس القديمة ومعظمهم دخلوا يكتبوا فين ايام زمان ونفسنا ترجع ومش عارف إيه، ويومين تلاتة كانوا فص ملح وداب!
                    فعلا في منتديات تانية موجودة ونشيطة إلى حد ما لكن مش على نفس العهد الأول المعروف للمنتديات
                    السوشال ميديا لها تاُثير وحتى لو حاولنا نتحاشاها فهي بتجبرنا علي اقتطاع وتخصيص وقت مش قليل ليها، لأن الأصحاب والزمايل كلهم هناك، أو بالأحرى: الحياة كلها اتحولت وبقت هناك دلوقت!!
                    ومن ناحية تانية برضك، في ناس ظروفها فعلا لا بتخليها تتواصل على سوشال ميديا ولا منتديات.. الحياة انشطتها واسعة جدا ومش بتشترط التواصل الألكتروني مع البشر زي ما احنا متوهمين اهمية التواصل ده.. القصد إن في ناس حابة تعيش حياتها في صمت بعيد عن دوشة الظهور الإلكتروني

من ناحية تانية كمان، انا شايف ان الانسان ماينفعش يفضل طول عمره في مكان واحد، العصافير مابتفضلش في العش لما بتكبر والانسان مابيفضلش طول عمره في البيت اللي اتربي فيه، بيكبر وبينضج وبيبقاله حياة خاصة ومنفصلة ومستقلة نوعا ما، المشكلة بقى بتحصل لما بنحاول ننكر وجودنا ونشأتنا في المكان اللي طلعنا منه، او زي ما بحب اشبهه بالمكان اللي عنينا وعقولنا فتحت فيه للمرة الأولى!

أنا شايف ان لولا وجودي في كذا ميزا من 7 سنين ماكانتش شخصيتي الحالية اتشكلت على الشكل الحالي اللي هي عليه دلوقت، كذا ميزا كان منبر وبداية لحاجات وأنشطة كتيرة، منها أنشطة مستمرة معايا لغاية دلوقت

عامة، حال المنتدى دلوقت كحال الواقع تماما، دلع وماسخ، وآدينا بنصبر نفسنا بدخول متقطع مع أنفاسه الأخيرة قبل ما يختفي خالص!

“وأحلم يا أمي أن أعض بأصل شجرة حتى يدركني الموت وأنا على ما أتمنى.”
                    – مزار قلوب

كلموا الناس القديمة لو تقدروا

أنتِ التى أسميتها تاج النساء

المشاركة الأصلية بواسطة devo مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههه
                        ضحكتيني والله وفكرتيني ب2013 لما حاولت اتواصل مع عدد كبير من الناس القديمة ومعظمهم دخلوا يكتبوا فين ايام زمان ونفسنا ترجع ومش عارف إيه، ويومين تلاتة كانوا فص ملح وداب!
                        فعلا في منتديات تانية موجودة ونشيطة إلى حد ما لكن مش على نفس العهد الأول المعروف للمنتديات
                        السوشال ميديا لها تاُثير وحتى لو حاولنا نتحاشاها فهي بتجبرنا علي اقتطاع وتخصيص وقت مش قليل ليها، لأن الأصحاب والزمايل كلهم هناك، أو بالأحرى: الحياة كلها اتحولت وبقت هناك دلوقت!!
                        ومن ناحية تانية برضك، في ناس ظروفها فعلا لا بتخليها تتواصل على سوشال ميديا ولا منتديات.. الحياة انشطتها واسعة جدا ومش بتشترط التواصل الألكتروني مع البشر زي ما احنا متوهمين اهمية التواصل ده.. القصد إن في ناس حابة تعيش حياتها في صمت بعيد عن دوشة الظهور الإلكتروني

من ناحية تانية كمان، انا شايف ان الانسان ماينفعش يفضل طول عمره في مكان واحد، العصافير مابتفضلش في العش لما بتكبر والانسان مابيفضلش طول عمره في البيت اللي اتربي فيه، بيكبر وبينضج وبيبقاله حياة خاصة ومنفصلة ومستقلة نوعا ما، المشكلة بقى بتحصل لما بنحاول ننكر وجودنا ونشأتنا في المكان اللي طلعنا منه، او زي ما بحب اشبهه بالمكان اللي عنينا وعقولنا فتحت فيه للمرة الأولى!

أنا شايف ان لولا وجودي في كذا ميزا من 7 سنين ماكانتش شخصيتي الحالية اتشكلت على الشكل الحالي اللي هي عليه دلوقت، كذا ميزا كان منبر وبداية لحاجات وأنشطة كتيرة، منها أنشطة مستمرة معايا لغاية دلوقت

عامة، حال المنتدى دلوقت كحال الواقع تماما، دلع وماسخ، وآدينا بنصبر نفسنا بدخول متقطع مع أنفاسه الأخيرة قبل ما يختفي خالص!
                        اعتقد ان كلامى مافهوش نكته تضحك !
                        انا ماسكه فى منتديات تانيه غير كذاميزا
                        فى منها خليجى وفى منها مصرى
                        وماشاء الله شغالين مع بعض ولينا وقتنا اللى بندخله فيهم ومبقولش اصل دخولى الفيس والسوشيال ميديا اللى حوالينا مقصر دخولى فيهم اطلاقا !! اكيد السوشيال ميديا مأثرلكن مش زى كذاميزا نهائى !

و الفيس بوك انا شغلى كمان عليه وانشغلت شويه عشان ورايا مسؤليات ودراسات وبرده رجعت اشتغل للمنتدى
                        انا بقول اه المشرفين زعلانين ونفسيتهم وحشه ! من اسباب اداريه و شخصيه من بعض اكيد فيه

وانت مفكران محدش هنا بيدخل ! لا بيدخل و حتى زائر بيعرف المنتدى يوماتى ماشى ازاى !!!
                        وانا عارفه اوووى ومتأكده اوووى ان فى مشرفات نفسهم يرجعوا
                        طب منا كنت مشرفه وبعدت سنه كامله واكتر بسبب المشاكل بس قلت دا منتدى واشتغلت فيه واتعودت عليه
                        والكلام بقا اننا بنزهق اننا نقعد فى مكان مده طويله مفتكرش يبقا صح دااحنا كان زمانا سيبنا البلد وهاجرنا عشان بنزهق !
                        انا مهما كنت مشغوله اوووى فى بيتى وشغلى حتى لو ليا ساعه بدخل فيها المنتدى !
                        10-10-2012 فى حادث أليم

المشاركة الأصلية بواسطة TaToFoReVeR مشاهدة المشاركة
                          كلموا الناس القديمة لو تقدروا
                          TaToFoReVeR

ياااااه تاتوو
                          عاش من شافك والله يااحمد انت ترجع ايامها تانى
                          يارب تكون بخير

10-10-2012 فى حادث أليم

المشاركة الأصلية بواسطة جنه الفردوس مشاهدة المشاركة
                            اعتقد ان كلامى مافهوش نكته تضحك !
                            انا ماسكه فى منتديات تانيه غير كذاميزا
                            فى منها خليجى وفى منها مصرى
                            وماشاء الله شغالين مع بعض ولينا وقتنا اللى بندخله فيهم ومبقولش اصل دخولى الفيس والسوشيال ميديا اللى حوالينا مقصر دخولى فيهم اطلاقا !! اكيد السوشيال ميديا مأثرلكن مش زى كذاميزا نهائى !

و الفيس بوك انا شغلى كمان عليه وانشغلت شويه عشان ورايا مسؤليات ودراسات وبرده رجعت اشتغل للمنتدى
                            انا بقول اه المشرفين زعلانين ونفسيتهم وحشه ! من اسباب اداريه و شخصيه من بعض اكيد فيه

وانت مفكران محدش هنا بيدخل ! لا بيدخل و حتى زائر بيعرف المنتدى يوماتى ماشى ازاى !!!
                            وانا عارفه اوووى ومتأكده اوووى ان فى مشرفات نفسهم يرجعوا
                            طب منا كنت مشرفه وبعدت سنه كامله واكتر بسبب المشاكل بس قلت دا منتدى واشتغلت فيه واتعودت عليه
                            والكلام بقا اننا بنزهق اننا نقعد فى مكان مده طويله مفتكرش يبقا صح دااحنا كان زمانا سيبنا البلد وهاجرنا عشان بنزهق !
                            انا مهما كنت مشغوله اوووى فى بيتى وشغلى حتى لو ليا ساعه بدخل فيها المنتدى !
                            اممم بعتذر يا جنة لو اسلوبي أوحالك أني بسخر
                            أنا بس ضحكت ضحكة تسليم بالأمر
                            تعرفي إن سنة من سنن الحياة بتتمثل في تنقل البشر من بلد لبلد ومن قارة لقارة، وتكوين تجمعات بشرية هنا وهناك ويمين وشمال.. كنا مجموعة صغيرة، شوية وبقينا مجموعتين، شوية وبقينا قبيلة ثم بلد صغيرة ثم دولة ثم قارة ثم أصبحنا مجموعة قارات بتشكل عالم كبير غير متناهي، لو كان البشر فضلوا في منطقة واحدة ماكانش الجنس البشري توغل وانتشر في العالم وكون حضارات بالشكل ده!
                            في ناس بتعتبر المكان هنا كان نقلة فكرية بالنسبة ليهم، أخد وقته وخلاص انتهي وجه غيره، كنا صغيرين ونضجنا واتشكل عندنا وعي، وجت مرحلة جديدة ومختلفة ليها سماتها وتكنولوجيتها وتطبيقاتها المختلفة نسبيا عن المرحلة اللي فاتت، وانا واحدمن الناس دي وعارف برضك ان ده مايمنعش في نفس الوقت إننا ندخل اننا نتواصل ولو حتى بأقل القليل.. أنا مش ببرر اختفاء الناس، انا بس بقول إن ده طبيعي يحصل وعادي!

انا جيت في فترة- تحديدا من نهاية 2012 لغاية بداية 2014 كنت متحمس جدا بفكرة ان المنتدى يرجع ينشط من تاني واللي غايب نفكره ويرجع وكده، وصدقيني لما أقولك إن معظم الناس القديمة موجودة وعايشة حياة طبيعية جدا لكن ماحدش منهم مبالي ولا مهتم بالرجوع، ممكن يقعدوا يكلموكي بالخمس والعشر ساعات عن ذكرياتهم وحياتهم القديمة في المنتدى لكن شغفهم القديم اختفى أو اتقتل وبقى صعب الواحد منهم يدخل ويكتب تعليق أصبح ركيك نسبيا مقارنة بعصر ذكي فيه فيسبوك وتويتر وواتسآب وسناب شات

وعارف أن ناس كتيرة بتدخل سواء من عضوياتها القديمة او على هيئة زائر او حتى عضوية جديدة، انا بقالي 7 سنين هنا يا جنة وماغيبتش شهر واحد عن المنتدى وبدخل شبه يوميًا فأنا واخد بالي كويس من النقطة دي!

انا ماكنتش عبارة عن شخص مشارك في المنتديات وبس، أنا أسست منتديات ومواقع ومدونات وشاركات في أكتر من منتدى من ضمنهم أكبر منتدى تقني عربي اسمه ترايدنت أكيد تعرفيه، حضرته من زمان، المنتدي كان ترتيبه عالميا 400، وكان بيتواجد فيه أكتر من 10 آلاف زائر في المتواجدين، كان فيه أكبر طاقم إشراف، كان عبارة عن شركة والمشرفين ليهم راتب شهري.. على الرغم من ان المنتدى ده دلوقت طور نفسه لكن ماقدرش يفلت من الثقب الأسود بتاع السوشال ميديا!

وطبعا مش برمي كل اللوم على مواقع التواصل الإجتماعي!

أنا بس عاوز أقول
                            اللي عاوز يمشي يمشي، واللي يختفي يختفي، واللي يجي أهلا وسهلا
                            الدنيا مابتقفش على حد!

“وأحلم يا أمي أن أعض بأصل شجرة حتى يدركني الموت وأنا على ما أتمنى.”
                            – مزار قلوب

يعمل...
                            X